درمانی کهن در طب سنتی ایران به نام غمز و دلک – قسمت اول

غمز و دلک ماساژ کهن ایرانی

قسمت اول

طب سنتی و ماساژ درمانی ریشه در گذشته ای کهن دارند و ایرانیان هم مثل همیشه پیشرو در این علوم بودند . در پیشنه کهن ایرانیان ، اغلب پادشاهان و ثروت مندان  در دوران زندگی خود  یک دلاک مخصوص داشتند . غمز و دلک  که امروزه نام آن در ماساژ درمانی به کرات شنیده می شود ، همان هنر و فنونی است که دلاکان در زمان قدیم ، آن را در اختیار داشتند .

در آن زمان دلاکان  با  ترکیب چند مرحله درمانی روغن مالی ،  مشت و مال ، حجامت ، تغذیه سالم ، خواب مصنوعی ، بادکش ، تمرکز قواء درون و برخی حرکات ورزشی آسانا های یوگا متشکل از مراقبه و مدیتیشن ، غمز و دلک را شکل دادند .

در معنای لغوی غمز به معنی اشاره انگشت و دلک به معنی مالش است .

دلاک نیز به معنی مالش گر  و مالش دهنده می باشد و هنر خاص غمز و دلک کاملاً یک هنر تماما ایرانی است .

ماساژ درمانی به شیوه غمز و دلک از قدیمی‌ترین و موثرترین  شیوه‌های درمانی و مراقبت ‌های بهداشتی است که از سالیان قبل تا به امروز ، در طب سنتی و مدرن بسیاری از کشورها با نام‌ های متفاوت استفاده می‌شود . این روش از مبدا ایران نشات گرفت و سپس  مصریان ، یونانی ‌ها ، چینی ‌ها و هندی ‌ها در طب سنتی خود از این ماساژ استفاده کردند . در طب سنتی و درمانی کشور ایران نیز اعمال دستی و یدی تحت عنوان غمز با قواِئد و فرمان های مخصوص خود به کار می‌رفته است که این روزها برای خیلی ‌ها ناشناخته و نامفهوم و گنگ است .  

ماساژ یو می هو
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ

غمز در ماساژ درمانی و طب سنتی همان فشار هوشمندانه و با تکنیک های برتر بر نقاط خاص بدن کاندید ماساژ درمانی است که هدف آن درمان بیمار است و  بیشتر با حرکات دست انجام می شود . از این روش خلاقانه برای درمان حدود 50 تا 60 نوع بیماری شناخته شده مانند انواع بیماری های عضلانی ، اسکلتی ، دیسک ها ، دردهای گردن ، سر درد های مزمن و میگرنی ، ستون فقرات در انواع حالات مشکل دار ، شانه ، درد باسن و نشیمن گاه ، سیاتیک و… استفاده می شود .بسیاری از مکاتب که امروزه در ماساژ درمانی شهره هستند و نام دیگر کشورها را به دنبال خود یدک می‌کشند مانند ماساژ تایلندی و سوئدی برگرفته از طب سنتی ایران هستند که در گذر زمان دچار تغییرات و همچنین پیشرفت ‌هایی شده‌اند .

غمز و دلک
غمز و دلک

از جناب بقراط حکیم نقل قول شده که : یک پزشک باید بسیاری از چیزها را بداند و یکی از موارد مهم و اساسی ، مالش است .

در طب نوین و امروزی نیز تا حدود زیادی روش های انجام شده در علم فیزیوتراپی شباهات زیادی به ماساژ درمانی دارد . البته نمی توان کاربرد طبی و عمومی این مهم را به تاریخ خاصی در ادوار تاریخ منتسب نمود که این مسئله در مورد تمام علوم پزشکی صدق می نماید و هیچ یک از درمان های پزشکی را نمی توان به تاریخ خاصی در زمان منستب نمود .  اما آنچه به قطعیت مسلم است این است که در ادوار گذشته تاریخ و در بیشتر مکاتب طبی و پزشکی و درمانی سنتی به تدریج و به طور مستمر انواع مشت‌ و مال و ماساژ ، شکلی قانونمند و اصولی به ‌خود گرفته است و دارای قوائدی خاص شده است که قابل آموزش است .

ماساژ بارداری
بیشتر بخوانید
هنر ماساژ ایران آموزش ماساژ
این نوشته منتشر شده در مقالات علمی می باشد. جهت اضافه کردن به علاقمندی های مرورگر خود بر روی لینک صفحه کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×