وبلاگ

مقالات و مطالب آموزشی
ماساژ معده
18 جولای 2020

ماساژ معده

پیش گفتار

معده یکی از مهمترین بخش های بدن است که عضوی تو خالی است و از نظر آناتومی، عضله ای بوده که از لوله گوارش بدن نشأت گرفته است و نقش گوارش شیمیایی را عهده دار است. با توجه به نقشی که معده دارد، ماساژ معده در انجام کارهای محول به آن تاثیر فراوانی داشته و می تواند کمک بهتری به هضم غذا نماید.

چرا باید ماساژ معده را انجام دهیم ؟

ماساژ شکم ، که ممکن است بعضا به آن ماساژ معده گفته شود ، یک روش درمانی ملایم است که برای افراد، دارای اثرات آرامش بخش و درمانی است.

ماساژ معده
ماساژ معده

 ماساژ معده تاثیر زیادی بر ترشح بهتر غدد دارد. همچنین ماساژ معده می تواند کمک به تقویت سیستم گوارش و عملکرد بهتر آن نماید. با انجام تکنیک های ماساژ معده، می توان از ابتدای فعالیت دستگاه گوارش تا انتهای آن را تحت تاثیر قرار داد. ماساژ معده اثرات فوق العاده ای داشته که به کاهش درد در ناحیه معده نیز کمک می کند.

ماساژ معده را می توان آموزش دید و برای خود و اطرافیان به کار برد البته با رعایت احتیاط و در مسیری می بایست تکنیک ها اجرا شود که وضعیت معده به هم نریزد. با انجام اشتباه ماساژ معده، ممکن است یبوست و یا بیرون روی ایجاد شود که توصیه می شود ماساژ معده پس از کسب تجربه انجام شود.

ماساژ معده برای مادران که نوزاد دارند نیز از الزام بالایی برخوردار است زیرا با توجه به اینکه معمولا” نوزاد دچار دل درد، دل پیچه می باشد، ماساژ معده بصورت بسیار آرام، راهگشا است و می تواند کمک خوبی به بهبود وضعیت نوزاد نماید. ماساژ معده برای تمامی گروه های سنی تاثیر گذار و عالی است.

توصیه می شود حتما یکی از اعضای خانواده در کلاس های آموزشی ماساژ حضور یافته و دوره آموزشی را بگذراند تا بتواند به خانواده و اطرافیان کمک کند.

ماساژ معده
ماساژ معده

چگونه ماساژ معده را انجام دهیم؟

می توانید به یک ماساژ درمانی مراجعه کنید. ممکن است بعد از تنها ۵ یا ۱۰ دقیقه ماساژ در روز از اثرات ماساژ معده بهره مند می شوید. ادامه مطلب را بخوانید تا در مورد این روش درمانی بیشتر بدانید.

اگر باردار هستید یا هرگونه نگرانی در مورد سلامتی دارید ، قبل از ماساژ معده  با پزشک خود صحبت کنید.

 فواید ماساژ معده
۱-یبوست را تسکین دهید

ماساژ معده ممکن است به آرامش عضلات معده شما کمک کند. این به نوبه خود به هضم و رفع یبوست کمک می کند.

۲- استرس را کاهش می دهد

همه ما با حس اضطراب یا احساسات منفی آشنا هستیم. ، ماساژ معده می تواند به تسکین این موارد ناراحت کننده،کمک کند.

ماساژ معده
ماساژ معده

گفته می شود که حتی فقط ۵ تا ۱۰ دقیقه ماساژ روزانه معده  می تواند مزایای بی شماری را فراهم کند.

۳- عملکرد هضم را بهبود می بخشد

بارزترین فایده ی ماساژ معده این است که به هضم غذا کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که ماساژ شکم می تواند به کسانی که مشکلات گوارشی جدی تری دارند کمک کند تاسیستم ایمنی را تقویت کند.

بسیاری از سلامتی و بهزیستی ما از روده ما شروع می شود ، و شما ممکن است تعجب کنید که بدانید بخش قابل توجهی از سیستم ایمنی بدن ما در واقع در دستگاه گوارش ماست. ماساژ معده می تواند سیستم های لنفاوی و گردش خون را تحریک کند. با حفظ سلامت روده از طریق رژیم غذایی مغذی ، استرس مدیریت شده ، خواب کافی و ماساژ منظم شکم ، سیستم دفاعی طبیعی بدن را تقویت کنید.

۴- علائم PMS را کاهش می دهد

مزایای ماساژ شکم فقط به معده محدود نمی شود. محققان موسسه تحقیقات لمسی در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی دریافتند که تکنیک های ماساژ مانند نوازش دایره ای شکم و( همچنین ورز دادن پا و ران ها) می تواند به بهبود علائم PMS مانند درد و پریشانی کمک کند.

۵- نفخ را کاهش  می دهد

یک مطالعه منبع ۲۰۱۵ معتبر نشان داد که ماساژ معده در معالجه برخی علائم مایع اضافی (رایج در افرادی که تحت درمان سرطان هستند)که در حفره شکم جمع می شود موثر است.

در این مطالعه ، افرادی که ماساژ معده  15 دقیقه ای، دو بار در روز، به مدت سه روز داشتند ، سطح پایین تری از نفخ شکم را تجربه می کنند. افسردگی ، اضطراب و سطح بهزیستی نیز به شکل چشم گیری، بهبود یافته است.

ماساژ معده
ماساژ معده
۶- درد قاعدگی را کاهش می دهد

یک منبع معتبر از مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان داد که ماساژ معده در تسکین درد قاعدگی و گرفتگی عضلات بسیار مؤثر است.  زنانی که به مدت شش روز قبل از قاعدگی زنانه و در هر نوبت شش دقیقه ماساژ معده داشته اند در مقایسه با زنانی که هیچ درمانی نداشتند ، میزان درد و گرفتگی کمتری را تجربه کرده اند.

با این حال ، این یک مطالعه کوچک در مورد ۸۵ خانم بود. برای حمایت از استفاده از ماساژمعده برای درمان درد قاعدگی ، تحقیقات بیشتری لازم است.

تاثیر استفاده از روغن در ماساژ معده

ترکیب روغنهای اساسی در ماساژ شکمی مزایای بیشتری را نسبت به یک ماساژ بدون روغن فراهم می کند. استفاده از روغنهای اساسی ممکن است به کاهش اصطحکاک و تقویت حس بویایی در حین ماساژ کمک کند. همچنین درکاهش درد قاعدگی و خونریزی نیزموثر است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که زنانی که ۱۰ دقیقه ماساژ معده با روغن های اساسی داشتند ، در مقایسه با زنانی که ماساژ معده فقط با استفاده از روغن بادام را  تجربه کرده اند ، درد قاعدگی و خونریزی کمتری داشتند و  مدت زمان درد آنان  نیز کاهش یافته است.

ماساژ معده
ماساژ معده

علاوه بر موارد فوق ، فواید ماساژ معده شامل موارد زیر نیز می شود :

۱- کمک در کاهش وزن

۲- تشویق آرامش

۳-تقویت عضلات شکم

۴- رهایی از تنش جسمی و وحی

۵- رهایی از اسپاسم عضلات

۶- افزایش جریان خون به شکم

آیا ماساژ معده خطر دارد ؟

در حالت کلی ، ماساژ معده  برای اکثر افراد بی خطر است به شرطی که به روش ملایم و ایمن انجام شود.

اگر اخیراً جراحی شکم انجام داده اید ماساژ معده را امتحان نکنید.

اگر باردار هستید یا هرگونه نگرانی در مورد سلامتی دارید قبل از ماساژ معده با پزشک خود صحبت کنید.

بهتر است چند ساعت قبل و بعد از ماساژ معده هیچ غذای سنگین یا تندی، نخورید.

بعد از ماساژ معده، آب زیادی بنوشید.

ماساژ معده
ماساژ معده

نحوه ماساژ شکم

برای انجام ماساژ شکمی بر روی خود ابتدا:

به پشت خود دراز بکشید.

دست های خود را با مالیدن آنها به مدت حدود ۳۰ ثانیه، گرم کنید.

روغن را اعمال کنید.

از کف دست خود استفاده کنید. چندین بار تمام معده خود را در جهت عقربه‌های ساعت ماساژ دهید.

سپس خط وسط شکم خود را ماساژ دهید .

سپس انگشتان خود را محکم به ناف خود فشار دهید.

ماساژ را با فشار ملایم ادامه دهید و به بیرون از ناف خود در جهت عقربه‌های ساعت بچرخید.

می توانید وقت اضافی خود را در نقاطی که احساس می کنید نیاز به توجه بیشتری دارند،صرف کنید.

این کار را تا ۲۰ دقیقه انجام دهید.

اگر  در ماساژ  احساس  راحتی ندارید ، می توانیداز یک ماساژور حرفه ای و با تجربه که مجوز های لازم را داشته باشد، کمک بگیرید.

کلام آخر

اگر قصد انجام ماساژ معده را دارید، حتما زیر نظر یک ماساژور ماهر و با تجربه این کار را انجام دهید زیرا ماساژ معده به تبحر و آموزش های اساسی احتیاج دارد و داشتن تجربه ی بالای پزشک، ریسک خطرات احتمالی  را کاهش می دهد.