وبلاگ

مقالات و مطالب آموزشی
ماساژ سوئدی
16 نوامبر 2019

ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی چیست؟

اگر تاکنون برای لذت بردن از مزایای آرامش بخش یک ماساژ سوئدی در آب گرم بوده اید، با این الگوی آشناهستید. اگر چنین چیزی را تجربه نکرده اید یا احساس می کنید که ماساژ واقعا به نفع شما نیست، این مقاله رو حتما مطالعه کنید.

ماساژ سوئدی
ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی استاندارد جهان غرب است به یک دلیل: ملایم است ریلکس کننده است و می تواند برای هرکسی طراحی شود . اما ماساژ سوئدی دقیقا چیست؟ آیا حتی سوئدی است؟ و شما چه انتظاری از آن در طول درمان دارید؟ راهنمای ما به وضوح رایج ترین انتظارات را از ماساژ سوئدی توضیح می دهد.
در طول درمان چه اتفاقی می افتد؟

ماساژ سوئدی از تمرینات آناتومی و فیزیولوژی غربی نشأت می گیرد. انجام دادن این نوع از ماساژ به درمانگران اجازه می دهد مجموعه ای از روشهای فشار که شامل نوازش ، ورز دادن، ضربه ،مالش و ارتعاشات هست را انجام دهند .
استفاده کردن از روغن ماساژ به سر خوردن و اسانتر شدن حرکات کمک می کند آنها فشار را روی سرتاسر ماهیچه هایی که در طول بدن پخش شده اند متمرکز می کنند .‌

ماساژ سوئدی
ماساژ سوئدی

فواید ماساژ سوئدی چیست؟

فشار ناشی از ماساژ سوئدی برای تسکین دادن تنش های عضله ای ایده ال است . مانند نوعی از تنش که به خاطر قوز کردن پشت کامپیوتر در طول روز به وجود می آید.این فشار گاهی اوقات می تواند به خاطر غده ها یا گره ها باشد :نقاطی از بافت عضله تحت فشار که گره های کوچکی شکل می دهند.‌ ماساژگران تعلیم می بینند که این گره ها را پیدا کنند و تکنیک های ماساژ سوئدی برای از بین بردن آرام آنها ایده آل است.

آیا فواید دیگری علاوه بر شل کردن عضلات وجود دارد؟

در کل ماساژ سوئدی یک تسکین کننده فشار بالقوه هم هست، که به نوبه خود یک مزیت است.به علاوه جریان خون را بهبود می بخشد و اکسیژن بیشتری را به سلول ها می رساند.یک فایده کمتر شناخته شده ، درخشندگی و رطوبت رسانی پوست است که نتیجه استفاده از روغن ماساژ می باشد. خیلی از تراپیست ها ترجیح می دهند از روغن بادام شیرین استفاده کنند چون به تدریج جذب پوست می شود.‌با این وجود نباید احساس مشتری ها را نسبت به پوشیده شدن بدن انها با چربی را فراموش کنیم.

ماساژ سوئدی
ماساژ سوئدی

سایر روغن های مطلوب شامل روغن هسته انگور (غیر چرب و بدون بو)و روغن جوجوبا (که به آسانی جذب و به خوبی با روغن های آروماتراپی مخلوط میشود) ‌می باشند .

چه مدت باید به طول بیانجامد؟

تراپیست ها معمولا ورژن های ۹۰٫۶۰٫۵۰٫۳۰٫ دقیقه ای را پیشنهاد می دهند . گرچه، یک ماساژ طولانی تر، به تراپیست زمان بیشتری برای کارکردن روی هر گروه از عضلات و تمرکز روی یک ناحیه تنشی ویژه را می دهد.

آیا ماساژ سوئدی صدمه خواهد زد؟

نه، چون بیشتر تراپیست ها فشار ضربه های خود را متناسب با تقاضای شما تنظیم خواهند کرد. بنا به گفته «شانون مرتن» یک تراپیست دارای مجوز ماساژ، که در مورد آداب ماساژ با او مصاحبه کردیم ، ارتباط با مشتری کلید اصلی موفقیت در کار است. او می گوید: «من ترجیح می دهم مشتریانم خوشحال و راضی باشند چون ممکن است بعضی از کارهایی که تراپیست انجام می دهد لذت بخش نباشد و خوب است که مشتری بگوید که مثلا فشار روی ناحیه ای که رویش کار می شود کمی زیاد و یا آن ناحیه خیلی حساس است این امر باعث می شود نتایج کار رضایت بخش باشد.»

ماساژ سوئدی
ماساژ سوئدی

آیا ماساژ سوئدی واقعا سوئدی است؟

در باره اصالت ماساژ سوئدی در محافل علمی بعضی اختلاف نظرها وجود دارد. بسیاری از منابع ماساژ سوئدی را با روانشناس سوئدی «پر هنریک لینگ» مرتبط می دانند کسی که در سری حرکات کششی ژیمناستیک معروف به «سیستم حرکات سوئدی » پیشگام بود .تاریخچه قبل از آن مبهم است.

ماساژ سوئدی چندین تکنیک خاص را با هم ترکیب کرده است تا یک تجربه آرامش بخش و مفید را به شما ارائه

دهد.

ماساژ سوئدی
ماساژ سوئدی

این تکنیک ها شامل موارد زیر هستند:

لرزاندن یا استفاده از نوک انگشتان برای تکان دادن سریع عضله به عقب و جلو برای شل شدن ناحیه

مالیدن یک قسمت عضلانی به سرعت با کف دست برای گرم کردن

ناحیه ای را با دست به هم گره خورده ضربه زدن که برای تسهیل آرامش موثر هست

زانو زدن بر روی عضله برای فشار بیشتر در ناحیه

و غیره..

چرا ماساژ سوئدی اینقدر محبوب است؟

ماساژ سوئدی به دلایل مختلف عالی است، اولین مورد که شکستن های محکم قلنج و در عین حال ملایم را شامل میشود.

شما بر روی یک میز ماساژ راحت و مرتفع قرار داده میشوید که دارای بریدگی صورت شما است.

برخلاف شیوه های ماساژ به شدت پر فشار مانند شیاتسو یا تکنیک های کشش مانند ماساژ تایلندی که یک ماساژور

شما را در حالی که روی زمین هستید ماساژ میدهد، ماساژ سوئدی به طور خاص برای تقویت گردش خون و جریان خون

برای گروه های بزرگ عضلانی بدن طراحی شده است.

محبوبیت این نوع ماساژ به عنوان یک ابزار درمانی، فراتر از یک آرامش است. طرفداران ماساژ سوئدی بخاطر مزایای کلی

سلامتی است. چندین مطالعه مختلف مزایای این تکنیک ها را برای موارد دیگری به جز سفتی یا درد عضلانی مورد بررسی

قرار داده اند.

طی چند دهه گذشته، مطالعات مختلفی ماساژ سوئدی را به چندین مزیت مرتبط کرده است، از جمله:

کاهش آرتروز زانو

کاهش علائم سندرم carpal tunnel

کاهش فشار خون

تقویت سیستم ایمنی بدن

کاهش سردرد

و کمک به کاهش علائم فیبرومیالژیا

در هنگام ماساژ چه انتظاری باید داشت؟

تجربه معمول ماساژ سوئدی از مشتری شروع می شود که لباس هایش را در آورده و یک حوله را برای حفظ پوشش به

تن کرده، بر روی شکم خود دراز کشیده. اگر از در آوردن همه لباسهای خود ناراحت هستید، می توانید برخی

لباس مانند سوتین یا لباس زیر را نگه دارید.

ماساژ درمانی سوئدی پس از انجام روش های شرح داده شده، به آرامی پیشرفت خواهد کرد. از گردن، پشت، تا

بازوها و پاها.

وقتی این مراحل کامل شد، ممکن است از شما بخواهند که تغییر حرکت دهید تا بتوانند در قسمت جلو تمرکز کنند.

اگر مناطقی وجود دارد که می خواهید روی آنها تمرکز کنید و یا از آن جلوگیری کنید، قبل از انجام حتما به پزشک خود بگویید.

علاوه بر این، میزان فشار ماساژ خود را به ماساژور بگویید تا در هر زمان آرام و راحت باشید.

ماساژ سوئدی
ماساژ سوئدی

مزایای ماساژ درمانی چیست؟

ماساژ درمانی سوئدی در تعدادی از ناراحتی های جسمی دیگر می تواند کمک کننده باشد، مانند کاهش درد در قسمت های زخمی با مالش و ماساژ بر روی فیبرهای بافت زخمی. این کار کمک میکند تا بافت های زخمی جذب مجدد پوست کنند. علاوه بر این، می تواند به تخلیه مایعات زیر پوست در مناطق سفت شده نیز کمک کند، جالب اینجاست که بسیاری از بیماران که تجربه ماساژ درمانی را داشته اند این تجربه را به عنوان راهی برای کاهش یبوست و یا ناراحتی گوارشی گزارش کردند، زیرا افزایش گردش خون و شل شدن عضلات شکمی و کمر می تواند به تسکین ناراحتی گوارشی کمک کند.

در حقیقت، یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ از مجله انگلیسی (Nursing Standard) تعدادی از راه های ماساژ شکمی را تشویق به انقباض عضلات که باعث کمک به دستگاه گوارشی میشود عنوان کرد.

مزیت های ماساژ سوئدی

۱٫ آرامش

مزیت اصلی ماساژ سوئدی آرامش کلی است که فراهم می کند. یک جلسه استاندارد ماساژ سوئدی به مدت ۳۰ یا ۶۰

دقیقه طول می کشد. جلسه معمولاً در یک میز ماساژ نرم و راحت در محیطی آرامش بخش انجام می شود.

۲٫ افزایش گردش خون

فشار های ماساژ عضلات را شل می کنند، در حالی که تجربه کلی استرس روحی را از بین می برد. این فشار باعث

تکرار حرکات سیستم گردش خون می شود. با انجام این ماساژ و تاثیر آن روی قلب باعث دفع زباله های

متابولیکی از بدن میشود. ماساژ درمانی با استفاده از برخی از حرکات تکنیکی که گردش خون را بهبود می بخشد

و باعث افزایش آرامش در بدن می شود میتواند باعث حذف سریع زباله های بدن شود.

۳٫ تسکین درد

همچنین ماساژ سوئدی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از پروتکل های مدیریت درد برای صدمات ورزشی و درد مزمن استفاده می شود. جلسات می توانند نواحی خاص از درد مانند مچ پا را هدف قرار دهند، یا از آنها می توان برای تسکین درد مزمن که همراه با شرایطی مانند آرتروز است کمک کند. ماساژ درمانی با استفاده از فشار هایی که گردش خون را بهبود می بخشد باعث افزایش آرامش در بدن می شود.

۴- کاهش خستگی

یکی از آخرین مطالعات به بررسی ارتباط بین ماساژ سوئدی و کاهش خستگی بیماران مبتلا به سرطان می پردازد. در مارس سال ۲۰۱۵، دانشگاه اموری ادامه آزمایشات بالینی خود را در مورد مزایای بیولوژیکی ماساژ درمانی اعلام کرد. در اطلاعیه دانشگاه اموری آمده است: “تحقیقات قبلاً نشان داده است كه ماساژ درمانی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت كرده و اضطراب را برای افرادی كه مبتلا به سرطان هستند كاهش دهد … ما معتقدیم كه با ماساژ درمانی می توان اثرات مثبت زیادی به دست آورد. از جمله مزایای بیولوژیکی دیگر، ماساژ ممکن است ناتوانی ناشی از سرطان برای بیماران را کاهش دهد.”

۵- کاهش افسردگی و اضطراب

ماساژ درمانی همچنین به عنوان یك دستیار برای بیماران مبتلا به اختلالات عصبی و عضلانی بیشتر، مانند بیماری مالتی اسكلروز (MS) مورد بررسی قرار می گیرد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ که در توانبخشی بالینی انجام شده است، به بررسی ۴۸ فرد مبتلا به ام اس که در یک آزمایش ماساژ به مدت پنج هفته شرکت کرده بودند، پرداخته است. آنها به گروه های ماساژ درمانی، ورزش درمانی، و گروه کنترل تقسیم شدند.

در مقایسه گروه کنترل بیماران در گروه ماساژ، افسردگی کمتر، اضطراب کاهش یافته، عملکرد اجتماعی پیشرفته، عزت نفس بهتر و بهبود سلامت بدن را تجربه کردند. این به این عقیده است که ماساژ باعث کاهش کورتیزول یا هورمون “استرس” می شود و ممکن است به بدن کمک کند تا منابع بیشتری را بهبود بخشد.

خطرات ماساژ درمانی و هشدارها

در حالی که گرفتن ماساژ سوئدی می تواند بهزیستی شما را بهبود ببخشد، چندین نکته وجود دارد که باید به یاد داشت. افرادی که دارای عفونت های فعال، بیماری های پوستی، پوکی استخوان، شکستگی های استخوان، دیابت، هموفیلی یا بیماری های قلبی هستند باید قبل از دریافت ماساژ با پزشک خود مشورت کنند. افراد مبتلا به واریس و خانمهایی که باردار هستند ممکن است در صورت ماساژ های پی در پی بیشتر در معرض خطر قرار بگیرند.

علاوه بر این، در حالی که تحقیقات بی نتیجه مانده است، بسیاری از متخصصان ماساژ درمانی احساس می کنند که تکنیک های آنها می تواند منجر به ترشح سموم در جریان خون شود. به همین دلیل معمولاً توصیه می شود افرادی که ماساژ می گیرند مقدار زیادی آب برای روز باقیمانده بنوشند تا به کبد و لوزالمعده خود کمک کرده و پیشگیری از هرگونه سموم اضافی در بدن شوند. انجام این کار به شما کمک میکند از احساس تهوع، خستگی و یا درد بیش از حد جلوگیری کنید.

بر اساس گفته «روبرت نوآ کالورت» نویسنده «تاریخ ماساژ» چیزی که ما امروزه ماساژ سوئدی می نامیم هرگز قسمتی از سیستم حرکتی لینگ نبود . ماساژ سوئدی بنا به ادعای کالورت با سیستمی متشکل از ضربه، نوازش و سایر مهارت های بدنی تعریف می شود . این سیستم به یک متخصص آلمانی به نام «یوهان جورج مزگر» نسبت داده می شود که در اواخر قرن ۱۹ میلادی کار و زندگی می کرد. در نتیجه چیزی که آمریکایی ها به عنوان ماساژ سوئدی می شناسند ماساژ کلاسیک در سرتاسر اروپا می باشد.

ماساژ سوئدی
ماساژ سوئدی