02144636125
info@artmassage.ir

ماساژ ورزشی

آشنایی با دوره ها

عزیزانی که دوره فدراسیون پزشکی ورزشی را بگذرانند نیاز است تا ۵۰ ساعت کارورزی کرده، که این موسسه افتخار دارد به عنوان تنها مرکز رسمی، نامه کارورزی را صادر و دانشجویان، پس از ارائه به فدراسیون پزشکی ورزشی مدرک خود را دریافت نمایند.

sport

ماساژ ورزشی

ماساژ ورزشی بر گرفته از ماساژ سوئدی است که باعث افزایش گردش خون و تاثیر گذاری بر روی سیستم لنفاوی می شود. برخی از حرکات ورزشی باعث از بین رفتن اسپاسم (گره در عضلات) و افزایش دامنه حرکتی عضلات می گردد.
ماساژ ورزشی در ۵ بخش به ورزشکار کمک می کند:

* قبل از مسابقه : این ماساژ کوتاه مدت، تحریک کننده است و ۱۵ – ۴۵ دقیقه قبل از این مسابقه انجام می شود. و برای قسمتهایی است که در مسابقه درگیر هستند.

*حین مسابقه:  در این زمان مابین انجام مسابقه و در تایم استراحت ورزشکار، با تکنیک های ماساژ جهت ادامه مسابقه آماده می گردد. حداکثر تایم ماساژ ۷-۱۰ دقیقه می باشد.

* پس از مسابقه : تا یک یا دو ساعت پس از مسابقه، به عادی سازی بافت های بدن منجر شده که نسبت به ریلکس شد ماهیچه و عضلات درگیر در مسابقه می انجامد.

* ماساژ توانبخشی :با هدف کاهش درد به دلیل مصدومیت و بازگشت بدن به سلامت و حالت آماده انجام می شود.
این ماساژ ریلکسی نیست و کل بدن در آن ماساژ داده نمی شود.

تکنیکهای ماساژ های ورزشی
• حرکات دیپ تیشو :فشار های عمقی
• تخلیه ی لنفاتیک : تحریک مسیر های لنفاوی با ماساژ سبب بهبود تورم ، درد و تغذیه بافتهای موثر در ورزش خواهد شد .
• فشار : در این روش فشارهای ریتمیک به عضلات وارد می آید و این امر سبب پر خونی عمقی و نرمی بافتها خواهد شد . این ماساژ عمدتا” در ابتدای ماساژ و برای گرم کردن و آماده کدن عضلات برای انجام ماساژهای اختصاصی انجام می شود .
• ماساژ فیبرهای متقاطع (
cross fiber massage ) : در این نوع ماساژ از تکنیکهای مالشی برای ایجاد کشش در و گروههای عضلانی خاص استفاده می شود . گاهی در این روش بر روی نقاط خاص عضله یا باتهای همبند با اعمال مالش عمقی عرضی اعمال نیرو می شود و از این امر برای کاهش چسبندگی های نا مناسب همبندی و در جهت افزایش قدرت و انعطاف پذیری و سیر بهبودی استفاده می شود.
• ماساژ نواحی حساس و کلیدی : در ..شرقی نواحی خاصی از بدن یا عضلات وجود دارند که تحریک آنها سبب کاهش حساسیت پذیری زیاد ، اسپاسم عضلانی و دردهای ارجاعی می گردد . در ماساژ نواحی کلیدی تاکید بر روی ماساژ این نواحی است . در صورت عدم درمان و ماساژ این نواحی شاید فرد دچار دردهای شدید و محدودیتهای حرکتی گردد و کارایی ورزشی اش کاهش یابد .

مزایای ماساژ ورزشی
ماساژ، به طرز ماهرانه ای اعمال می شود، موثرترین درمان برای آزاد کردن تنش عضلانی و بازگرداندن تعادل به سیستم عضلانی اسکلتی است. ماساژور ورزشی باید همواره در کنار ورزشکار یا تیم ورزشی حضور داشته باشد. و با فیزیوتراپ توانبخش و دکتر تغذیه در ارتباط باشد .ماساژور ورزشی باید از زمانبندی تمرین و مسابقه آگاه باشد و علاوه بر ترمیم جسمی به ترمیم هیجانات روحی ورزشکار کمک کند.
• کاهش احتمال بروز آسیب های ورزشی : از طریق کشش مناسب عضلانی در خلال یا قبل از رخدادهای ورزشی و ماساژ عمقی که سبب پر خونی و گرمای درونی عضلات می شود.
• بهبود حرکات مفصلی و افزایش انعطاف پذیری عضلانی که منجر به افزایش توان و کارایی ورزشکار می گردد .
• کوتاه کردن زمان ریکاوری و بازیابی توان از دست رفته در خلال دوره های تمرین با مسابقات
• به حداکثر رساندن رسیدن مواد غذایی و اکسیژن به عضلات از طریق افزایش جریان خون به عضلات .
• افزایش سرعت دفع مواد زائد تولید شده در خلال ورزش مثل : اسید لاکتیک

موارد منع مصرف برای ماساژ ورزشی
• درجه حرارت بدن بیش از °۳۷.۸،یا احساس ناخوشی
• صدمات حاد – زخمهای باز، کبودی های تازه، رگ به رگ رباط، سرما زدگی، سوختگی
•وریدهای واریسی، ،
• سرطان
• هموفیلی
• بیماری های عفونی پوست – عفونت باکتریایی، عفونت های قارچی، عفونت های ویروسی
• دیابت – به شدت منع ماساژ دارد.